Hyppää sisältöön

Tanssijana Valkoisessa hevosessa: ”Mahtavampaa kuin osasin odottaa”

Kuva: Ville Saukkonen

Luna Korventaival ja neljä muuta tanssiopiston oppilasta tanssii osana keravalaista suurtuotantoa Valkoinen hevonen. Valkoinen hevonen on saksalainen operetti, jota on esitetty aina 1930-luvulta lähtien. Iloisena ja vauhdikkaana operettina se kuuluukin suosituimpien operettien joukkoon. Keravan tanssiopiston oppilaat ovat päässeet operetissa työskentelemään suuren teatterituotannon piirissä ohjaajan ja koreografin johdolla. Luna Korventaival kertoo, millainen teosprosessi on ollut tanssijan näkökulmasta.

Kuinka päädyit mukaan teokseen Valkoinen hevonen?

Keravan tanssiopisto tiedotti Eepoksessa oppilaille etsivänsä tanssijoita opistolta Valkoiseen hevoseen. Olin heti innoissani ja laitoin hakemuksen vielä samana iltana.

Oliko sinulla odotuksia teoksesta etukäteen? Täyttyivätkö odotuksesi?

Olin pari vuotta taaksepäin nähnyt Keravan oopperan esittämän ”Viulunsoittaja katolla” -esityksen, ja muistin sen olleen todella hieno ja tasokas esitys. Muistan myös haaveilleeni, että pääsisin joskus itse mukaan vastaavaan tuotantoon. Se kävikin aika nopeasti. Mukana oleminen on ollut vielä mahtavampaa kuin osasin odottaa ja minulla on ollut todella hauskaa muiden tanssijoiden kanssa.

Mikä on roolisi teoksessa Valkoinen hevonen?

Minulla on monta pientä roolia tanssijana teoksessa. Suurimmaksi osin tanssin valkoisena hevosena, mutta muita roolejani ovat esimerkiksi karjakko ja tarjoilija. Joissain kohtauksissa esiinnyn kyläläisenä muun kuoron joukossa.

Millainen harjoitusprosessi oli tanssijan näkökulmasta? Oliko koreografia tarkka? Antoiko tanssijat ideoita esitykseen? Oliko harjoituksissa paljon odottelua?

Meillä oli aluksi muutama harjoituskerta pelkkien tanssijoiden ja koreografin kesken, mikä oli mukavaa, koska se helpotti muihin tanssijoihin tutustumista. Koreografiat muuttuivat produktion harjoitusten edetessä paljon. Koreografi Osku Heiskanen huomioi meidän vahvuuksia ja ideoita muokatessaan koreografiaa. On ollut ilo tanssia taitavan koreografin ohjauksessa. Odottelua alkoi olemaan enemmän harjoituskauden loppupuolella, kun koko työryhmä työskenteli yhdessä. Odottelu ei minua kuitenkaan haitannut, koska minua kiinnosti seurata näyttelijöiden ja muusikoiden työskentelyä.

Mikä on lempikohtauksesi tai -kohtasi Valkoisessa hevosessa?

Rakastan jokaista hetkeä lavalla, mutta kieltämättä kohtaukset, joissa minulla ei ole hevosenpäätä on lemppareitani. Varsinkin karjakoiden tanssikohtaus tai teoksen ensimmäinen kohtaus tarjoilijana ovat minun suosikkeja, koska niissä on helpointa näytellä ja heittäytyä rooliin. Toki hevosen esittäminen on omalla tavallaan myös hauskaa, mutta hevosenpää vaatii keskittymistä, koska sen alla ei näe tai kuule yhtä hyvin, eikä silloin voi näytellä ilmeiden kautta.

Miltä on tuntunut olla mukana näin suuressa tuotannossa tanssijana?

Minusta on hienoa, että pääsin teokseen mukaan! Meidät tanssijat otettiin hyvin vastaan ja ihmiset ovat olleet todella ihania meitä kohtaan. Minun on vaikea käsittää, että olen saanut olla mukana näin suuressa tuotannossa. On ollut todella hienoa nähdä kulissien taakse, kuinka teoksia tehdään.

Mikä yllätti sinut Valkoisen hevosen teosprosessissa?

Minut yllätti se, kuinka paljon ihmisiä tarvitaan tekemään suurproduktio. Jokaisen työpanos on todella tärkeä työprosessissa, ja on ollut silmiä avaavaa nähdä, kuinka jokaisen eri tehtävä on mahdollistanut teoksen.

Mitä toivot tulevaisuuden tanssi- ja teatteriesityksiltä? Millaisia kokemuksia toivot saavasi seuraavaksi?

Tanssiminen ja näytteleminen ovat minulle suuri intohimo ja totta kai toivon, että pääsen esiintymään niiden parissa vielä paljon. Toivon pääseväni mukaan vastaavanlaisiin projekteihin vielä tulevaisuudessa, koska viihdyn lavalla hyvin. Olen avoin kaikelle uudelle, mihin liittyy tanssi ja näytteleminen.

Mitä haluat vielä kertoa tanssijana toimimisesta teoksessa Valkoinen hevonen?

Keravan oopperan väki on todella lämminhenkistä porukkaa, joiden kanssa on ollut hauska työskennellä. Olen kiitollinen mahdollisuudesta työskennellä heidän kaikkien kanssa. Tanssijana olen kokenut kuuluvani työryhmään. Erityisesti haluan kiittää muita tanssijoita, koreografi-Oskua ja ohjaajaa Ville Saukkosta. Olen oppinut paljon uutta teatteritaiteen tekemisestä.

Loput esitykset Kerava-salissa, Keskikatu 3

  • 20.10. klo 15
  • 27.10. klo 15 
  • 3.11. klo 15
  • 10.11. klo 15
  • 17.11. klo 15
  • 23.11. klo 17

Liput

  • 38 € Keravan Ooppera p. 045 213 6181 tai 
  • 38 € + palvelumaksu lippu.fi 
  • 35 € yli 20 henkilön ryhmät vain Keravan Oopperan kautta p. 045 213 6181

Lisätietoja teoksesta, Kerava-salista ja lipunmyynnistä www.keravanooppera.fi 

Musiikki
Ralph Benatzky
Käännös
Laura Martola
Ohjaus
Ville Saukkonen
Musiikinjohto
Eric-Olof Söderström / Tomas Takolander
Koreografia
Osku Heiskanen
Puvustus
Riia Lampinen
Lavastus
Mikko Rantanen
Apulaisohjaaja
Helena Kasper

Rooleissa
Mia Heikkinen, Eero Lasorla, Fanny Henn, Jere Hölttä, Kari Storckovius, Antti Tuomaala, Henrietta Grünn, Timo Salminen, Merja Halmetoja, Timo Ahvenjärvi, Leon Sirén, Petter Korkman, Jaana Alatalo, Outi Miles, Minna Ropanen, Hanna Heikari, Seppo Oksa, Mikko Sillfors

Keravan tanssiopiston tanssijat
Luna Korventaival, Sanni Larkko, Iida Murtoniemi, Matias Rintanen, Nette Saralampi, Vesa Ylirisku

Keravan Oopperan kuoro
Riitta Harmia, Tero Alatalo, Tuure Jauhiainen, David Mauffret, Lauri Kukkola, Juha Säämänen, Markku Lintunen, Emma O´Dowd, Tiina Nurmi, Marjot Korjus-Hupponen, Pirkko Pesonen, Tiina Jumppanen, Anni Salin, Minnea Saarinen, Olivia Sirén

Jaa somessa:

Sinua saattaa myös kiinnostaa

Lisää aihealueeseen liittyen